Testament

testament

Testament

Testament to bardzo popularna czynność notarialna wykonywana w kancelarii notarialnej. Charakteryzuje się tym, że osoba zapisująca komuś spadek czyli spadkodawca, rozporządza swoim majątkiem na ewentualność swojej śmierci – wskazując tym samym w treści testamentu, osobę lub osoby którym ten spadek zostaje powierzony. 

Sporządzony u notariusza testament to gwarancja, że majątek jakim dysponujemy za życia, trafi po śmierci w ręce odpowiednich osób bądź osoby w nim wskazanej. W momencie gdy spadkodawca nie skorzystał z formy sporządzenia testamentu – kodeks cywilny opisuje ogólne zasady dziedziczenia, które są stosowane. 

 

Czym jest testament notarialny?

Testament notarialny to jedna z najbezpieczniejszych form sporządzenia testamentu, sporządzona przez notariusza w obecności spadkobiercy, zgodnie z wolą spadkodawcy. Ma ona formę aktu notarialnego i może zostać zarejestrowany w Notarialnym Rejestrze Testamentów – jeśli spadkodawca ma tylko takie życzenie. Ułatwi to dotarcie do testamentu po śmierci spadkodawcy. Testament notarialny może zawierać zapis windykacyjny.

Testament to  dokument notarialny który określa rozporządzenie majątku tylko jednej osoby. Nie jest możliwe spisanie testamentu wspólnego na przykład w przypadku przez oboje małżonków. Testament ma prawo sporządzić tylko osoba pełnoletnia i nie ubezwłasnowolniona.  Jest możliwość w dowolnym momencie – odwołania go lub jego zmiany.  Jeśli go sporządzimy dziś mamy prawo go zmieniać aż do śmierci – odwołać go możemy  w całości lub zmieniając jego poszczególne postanowienia. Odwołanie testamentu  może nastąpić poprzez sporządzenie przez spadkodawcę nowego testamentu.

Testament u notariusza – dlaczego warto go tak sporządzić?

W Polsce testament własnoręcznie spisany to dość popularna forma,  przez lata jednak świadomość społeczeństwa wzrosła i coraz częściej spisanie testamentu – który jest czynnością prawną, odbywa się u notariusza. Własnoręcznie spisany testament (holograficzny) by był ważny, musi być w całości napisany własnoręcznie, opatrzony podpisem i datą jego sporządzenia. Co warte pokreślenia – testament napisany za pomocą komputera lub podyktowany komuś i jedynie podpisany przez spadkodawcę nie będzie ważny. Wbrew powszechnym poglądom przy sporządzaniu testamentu własnoręcznego obecność świadków nie jest wymagana.

Często rodzą się wątpliwości co do faktu, czy został rzeczywiście sporządzony własnoręcznie – jeśli nie mam pewności, sprawa o nabycie spadku trafia do sądu a to znacznie komplikuje i wydłuża proces spotkania. Pojawiają się również przypadki, że że z testamentów własnoręcznych wynikają nie takie skutki, jakich oczekiwałby spadkodawca. Brak wiedzy prawniczej testatora powoduje, że w testamentach własnoręcznych popełnia błędy dotyczące np. zapisów czy wydziedziczenia. Warto zwrócić uwagę, że nieprecyzyjne zapisy mogą skutkować sporem pomiędzy spadkobiercami, a wtedy testament będzie podlegał ocenie sądu i może się zdarzyć tak, że wola spadkodawcy wyrażona w testamencie zostanie zgodnie z kodeksem postępowania cywilnego zastąpiona zasadami ustawowymi – co oznacza, że w pierwszej kolejności dziedziczyć będą małżonek i dzieci, o ile są, a w razie ich braku dalsi krewni, a nie osoby wskazane przez spadkodawcę.

Jeśli testament został sporządzony w formie aktu notarialnego, podważenie go jest stosunkowo trudne. Czynności notarialne dokonane przez notariusza mają charakter dokumentu urzędowego. Zaprzeczenie jego treści może nastąpić tylko w szczególnych okolicznościach – osoba, która zaprzecza prawdziwości dokumentu urzędowego, powinna te okoliczności udowodnić.

Jak sporządzić testament u notariusza?

Aby nastąpiło sporządzenie dokumentu w formie testamentu wymagane jest aby:

  • sporządzić testament u notariusza
  • być osobą pełnoletnią
  • posiadać całkowitą zdolność do czynności prawnych
  • nie być ubezwłasnowolnionym
  • a także mieć pełną świadomość i wolę sporządzenia dokumentu.

Warto na spotkanie z notariuszem przygotować dane osobowe osoby spisującej testament, jak i spadkobierców. Notariusz odczytuje tak przygotowany testament. Gdy ostatecznie spadkodawca zgodzi się z treścią dokumentu, składa na nim swój podpis. Testament podpisuje również notariusz.

Co zawiera testament?

Elementami koniecznie ujętymi w sporządzonym testamencie są:

  • podpis i data spisania dokumentu
  • kwestia dziedziczenia majątku : kwoty pieniędzy czy nieruchomości
  • osoby wskazane do dziedziczenia dóbr (spadkobiercy)
  • mogą być również zawarte zapisy  w testamencie obligujące spadkobierców do spłaty określonych świadczeń  
 

 

 

 

Zachęcamy
do zapoznania się
z obowiązującymi opłatami
notarialnymi

Zachęcamy
do zapoznania się
z pełną ofertą
Świadczonych usług

Przydatne linki oraz akty prawne,
na podstawie których dokonywane są
czynności notarialne

  • Ustawa „Prawo o notariacie” (pobierz)
  • Ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi (pobierz)
  • Ustawa o księgach wieczystych i hipotece (pobierz)
  • Kodeks postępowania cywilnegpo (pobierz)
  • Ministerstwo Sprawiedliwości
  • Kodeks cywilny (pobierz)
  • Kodeks spółek handlowych (pobierz)
  • Rozporządzenie ministra w sprawie
    taksy notarialnej (pobierz)
  • Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (pobierz)

ZapraszamY DO KONTAKTU z NASZĄ KANCELARIĄ